ביטוח קבלנים ועבודות שיפוץ

כל קבלן, יזם או בונה פרטי חשוף לסיכונים רבים בעת ביצוע פרויקט בניה, בין אם מדובר בפרויקט קטן של שיפות בית או משרד ועד הקמה של בניין משותף, מבנה תעשיה וכו’.

בפרויקט בניה מעורבים גורמים רבים בו זמנית, עובדים ציוד רב, קבלני משנה וידיים רבות המעורבות, מתחילת הבניה ועד המסירה.

על מנת להבטיח כיסוי ביטוחי מתאים ניתן לרכוש פוליסה לביטוח עבודות קבלניות.

קיימות פוליסה לפרוייקט בניה ספציפי , או פוליסה פתוחה המיועדת לפרויקטים קטנים (בדרך כלל עד 1 מיליון ₪ לעבודה) עד מחזור עבודות מוסכם מראש, והעבודות מדווחות במהלך כל תקופת הביטוח. פוליסה זו מתאימה במיוחד לקבלנים אשר מבצעים מספר פרויקטים בשנה, או לקבלני שיפוץ. הפוליסה מקילה על עריכת הביטוח כיוון שנדרש רק לדווח כל פעם על עבודה , בתום שנת הביטוח מתבצעת התאמה על פי מחזור העבודות אשר דווח בפועל.

פוליסת עבודות קבלניות מכסה שלשה פרקים עיקריים :

 ביטוח הרכוש – ביטוח נזקים לעבודה עצמה דהיינו לרכוש באתר הבניה ,לחומרי הבניה, עלות העבודות וציוד המשמש לבניה שבאתר. תקופת הביטוח הינה מיום תחילת העבודות ועד ליום מסירת הפרוייקט למזמין, תום תקופת הביטוח כפי שנקבעה מראש בפוליסה או עד אכלוס הפרוייקט (לפי המוקדם מבניהם). סכומי הביטוח המשקפים את ערך העבודות וערך הציוד והחומרים נקבעים ע”י המבוטח ונרשמים בפוליסה. חשוב שהסכומים ישקפו את העלויות של הבנייה וההקמה של הפרוייקט מחדש בצורה המדויקת ביותר על מנת לתת מענה הולם מחברת הביטוח במקרה של נזק ולהמנע ממצב שבו יש “תת-ביטוח” העשוי לגרור הפחתה בתגמולי הביטוח ביחס מקביל. יש לעדכן את הסכומים באם משתנים במהלך תקופת הביטוח ועם התקדמות הפרוייקט.

בפרק זה ניתן להרחיב בהתאם להרחבות העיקריות הבאות: רכוש עזר וציוד המצוי באתר, הוצאות לפינוי הריסות, רכוש סמוך ורכוש עליו עובדים, נזק ישיר ו/או עקיף כתוצאה מתכנון לקוי, עבודה לקויה וחומרים לקויים, הוצאות הגנה בהליכים פליליים, רכוש בהעברה ו/או אחסון מחוץ לאתר העבודה, מבני עזר ותכולתם באתר העבודה, שכ”ט אדריכלים מהנדסים ויועצים מומחים, נזק עקיף או ישיר מתכנון, עבודה וחומרים לקויים, נזקי טבע, סיכוני פריצה ושוד והוצאות מיוחדות להחשת נזק באירוע.

 ביטוח צד שלישי  – פרק זה מכסה מצבים בהם נגרם נזק לגוף או לרכוש צד שלישי כלשהו כתוצאה מהעבודות באתר, והוא כפוף לפקודת הנזיקין. הביטוח נערך בהתאם לאופי הפרוייקט, מיקומו, היקפו וסיכונים המאפיינים אותו. בפרק זה קיים סעיף אחריות צולבת- כיסוי מלא המוענק לכל מי ששמו נקוב בשם המבוטח, לרבות היזם , הקבלן, וקבלני המשנה. על פי סעיף זה, יכול מבוטח אחד לתבוע מבוטח אחר בגין נזק שגרם לו. פרק זה ניתן ורצוי להרחיב בכיסויים הבאים: חבות הנובעת משימוש בכלי ציוד מכני הנדסי שאין חובה חוקית לבטחו בביטוח חובה, תביעות שיבוב מטעם המוסד לביטוח לאומי, רעד ויברציות הסרה ו/או החלשת משען, נזק כתוצאה מפגיעה במתקנים תת קרקעיים.

 ביטוח חבות מעבידים – פרק זה מתייחס לכיסוי כלל העובדים המנויים בפוליסה, כולל עובדים של קבלני משנה, בשל פגיעה, תאונה או נזק אחר אשר עשוי להיגרם למי מהם כתוצאה מפעילות באתר העבודה או בסביבתו המיידית.

חשוב לדעת כי פוליסת עבודות נערכת לכל תקופת העבודות , החל מתחילת הביטוח בפוליסה בדרך כלל מועד העלייה לשטח ועד לסיום הפרוייקט. הסיום יכול להיות באחד התנאים הבאים:

  • תאריך תום תקופת הביטוח בהתאם לנקוב בפוליסה
  • מסירת הפרוייקט למזמין
  • השלמת העבודות
  • תחילת השימוש בפרוייקט

חשוב להיות מודעים לכך ולדאוג להמשך כיסוי ביטוחי מתאים לפי הצורך.

בונים פרטיים השוקלים להצטרף לפוליסת הביטוח של הקבלן יכולים לעשות זאת, אך הדבר אינו מומלץ במיוחד נוכח אובדן השליטה בעת אירוע ביטוחי, או מקרים חריגים אשר מפקיעים הפוליסה של הקבלן מתוקף , ועלולים לחשוף את היזם למצב ללא ביטוח באמצע פרוייקט.

אתם מוזמנים להתקשר ולהתייעץ בכל שאלה-  זו המומחיות שלנו